محل تبلیغات شما
 

گفت­وگوی بامداد جنوب با مزدک پنجه ­ای- شاعر و رومه ­نگار

شعر امروز نیاز به گفتمان جدیدی دارد

وندیداد امین

 97/7/22 نشریه بامداد جنوب- سال پنجم شماره 1057

در ابتدا مایلم بدانم که در جایگاه مولف بی طرف بازخوردهای منتقدان و مخاطبان نسبت به اثر آخرتان دوست داشتن اتفاقی نیست» را چه طور ارزیابی می کنید؟

راستش نمی ­دانم در این اوضاع بحران مخاطب شعر و اقتصاد که دامن گیر جامعه­ی ادبی نیز شده است باید از فروش کتاب اخیرم خوشحال باشم یا ناراحت. خوشحال از این بابت که چاپ نخست آن به پایان رسیده است؛ ناراحت به این خاطر که  به قول نویسنده­ی ارجمند مجید دانش­آراسته»، با تیراژ 200 تا 500 نسخه، صحبت کردن و پُز دادن از بابت تجدیدچاپ قدری مضحک و توهین به خود است اما به هر ترتیب اگر از بابت فروش بخواهم پرسش شما را پاسخ دهم، فکر می­کنم با لحاظ کردن تعداد نسخ چاپی و فروش آن در این وضعیت، برای من حداقل رضایت بخش بوده اما از نظر منتقدین که خواسته­اید پاسخ بی­طرفانه­ای بدهم، مجبورم برای برقراری اصل بی­طرفی، به صحبت­هایی که در نشست نقد و بررسی این مجموعه و برخی نقدها و یادداشت­هایی که پیرامون این کتاب در نشریات انجام گرفته است استناد کنم. در سال گذشته که نشست نقد و بررسی مجموعه­ی دوست داشتن اتفاقی نیست» در خانه­ی فرهنگ گیلان» برگزار شد، دکتر سینا جهاندیده» گفته بود: شعرهای این مجموعه صداها و دیدگاه‌هایی است که هر یک از زاویه دید شاعر بیانگر یک نوع روایت و یا ماجرا هستند. در این کتاب شاعر توانسته است با استفاده از تکنیک چندصدایی پدیدآورنده فرم‌های مختلفی از تیپ‌های شخصیتی، لحن و فونت‌های نوشتاری باشد. شاعر به بازی کلمات بسیار علاقه‌مند است؛ تا حدی که می‌توان اذعان کرد او فقط با کلمات بازی نمی‌کند بلکه به نوعی آنها را به دام می‌اندازد. شاعر در این کتاب به هارمونی صدا فکر می­کند و در بسیاری از اشعار این کتاب بسیار موفق عمل کرده است. مخاطب در این اشعار صدای خود شاعر، همسر، خانواده و حتی یک راننده را می‌شنود. شخصیت‌های مختلف در یک شعر صحبت می‌کنند و شاعر خودش شخصیتی است که این صداها را می‌شنود».  یا  برای نمونه یزدان سلحشور شاعر، نویسنده، رومه نگار در رومه ایران» پیرامون این مجموعه به اختصار نوشته بود:مزدک پنجه­اي هم در آستانه ميان­سالي­اش، ترک شعر سهل کرده است و شايد تفاوت­اش با پدر و باباچاهي» در اين باشد که آنان به شعر سهل و ممتنع رسيده بودند و خرقه، نو کردند اما او از شعر سهل – و نه سهل و ممتنع- به شعر آوانگارد کوچيده است. دوست داشتن اتفاقي نيست» تلاش منتقدي ست که نقدش از شعرش، پيشتر بوده و اکنون بر آن است که در اين کتاب، شعرش را به نقدش برساند تا شعرش هم آوانگارد باشد، البته چند دوست منتقد دیگر نیز یادداشت­هایی را پیرامون این مجموعه به رشته تحریر در آوردند که برای جلوگیری از اطاله کلام از بازنشر
آن­ها در این فضا اجتناب می­کنم اما علاقه­مندان را به نشانی وبلاگ من www.pj-m.blogfa.com به منظور مطالعه بیشتر آن مطالب ارجاع می­دهم.

چرا شعر امروز منتقد تاثیرگذار ندارد

فروغ فرزند زمانه‌ی خویش بود، آیا بسیاری از شعرهای امروز فرزند زمانه‌ی خویش است؟

یادداشتی پیرامون زبان شعر امروز

شعر ,شاعر ,کتاب ,سهل ,یک ,بابت ,در این ,این مجموعه ,این کتاب ,که در ,دوست داشتن ,داشتن اتفاقی نیست» ,دوست داشتن اتفاقی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

انجمن علمی-ادبی سیّدجلال آل احمد